Dragi colegi,
Vă rog să difuzaţi materialul anexat colegilor din comisia metodică(intercentrul) pe care o/îl coordonaţi. În şcolile unde orele de educaţie fizică şi sport sunt predate de învăţători sau suplinitori necalificaţi, delegaţi colegi cu experienţă, care vor colabora cu cei enunţaţi mai sus şi vor efectua măsurătorile.
Data limită de trimitere a rezultatelor catre inspectorat este 30 mai 2012.
Spor la treabă,
Inspector
Marian Ionaşcu
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI
UNIVERSITATEA NAŢIONALĂ DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT BUCUREŞTI
„EVALUAREA POTENŢIALULUI SOMATIC, FUNCŢIONAL ŞI MOTRIC AL POPULAŢIEI ŞCOLARE DIN ROMÂNIA”
2011
Autorii ghidului:
Prof.univ.dr. Viorel Cojocaru - coordonator
Prof.univ.dr. Antoaneta Creţu
Conf.univ.dr. Sorin Şerbănoiu
Conf.univ.dr. Monica Stănescu
Conf.univ.dr. Virgil Tudor
Lect.univ.dr. Corina Ciolcă
Lect.univ.dr. Carmen Gherghel
Asist.univ.dr. Gabriela Dinţică
Asist.univ.drd. Marius Stoicescu
Asist.cercet.drd. Andrei Pascal
Drd. Nicolae Angelescu
CUPRINS
Notă de prezentare………………………………………………………………………….4
Descrierea proiectului „Evaluarea potenţialului somatic, funcţional şi motric al popula-
ţiei şcolare din România” ………………………………………………………………… 5
Conţinutul evaluării……………………………………………………………………….. 9
Metodologia evaluării…………………………………………………………………….. 11
Descrierea probelor………………………………………………………………………. 12
A. Măsurători somatice şi funcţionale…………………………………………... 12
B. Probele de motricitate………………………………………………………… 15
C. Scutirile medicale…………………………………………………………...… 20
Fişele de înregistrare a rezultatelor……………………………………………………... 21
Bibliografie……………………………………………………………………………….. 28
NOTĂ DE PREZENTARE
În contextul unei societăţi moderne în care starea de sănătate a populaţiei este tot mai mult afectată de stilul de viaţă sedentar, evaluarea potenţialului somatic, funcţional şi motric, reprezintă un demers ambiţios ce presupune o mare responsabilitate profesională.
Acest proces complex al evaluării reflectă atât nivelul de dezvoltare a elevului, cât şi eficienţa procesului educaţional parcurs de acesta. În acelaşi timp, este influenţat în mare măsură de profesionalismul de care dă dovadă fiecare cadru didactic. În acest sens, prezentul ghid metodologic doreşte să asigure condiţii pentru realizarea unei evaluări relevante şi unitare a potenţialului biomotric al populaţiei şcolare, pornind de la premisa că instrumentele de evaluare propuse sunt cunoscute în bună măsură de către specialiştii din domeniu.
Dat fiind faptul că proiectul în cadrul căruia se desfăşoară acest proces de evaluare are la bază intenţia de a veni în sprijinul comunităţii profesionale din domeniu şi cu informaţii referitoare la aptitudinile copiilor pentru practicarea sportului de performanţă, aplicarea probelor şi consemnarea rezultatelor trebuie realizate cu rigurozitate.
Ghidul metodologic prezintă cadrul conceptual care a stat la baza elaborării lui, precum şi intenţia de utilizare a acestuia într-un proiect naţional, ce va fi implementat în parteneriat de către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi Universitatea Naţională de Educaţie Fizică şi Sport din Bucureşti.
Prezentarea conţinutului evaluării s-a realizat pentru fiecare clasă în parte, astfel încât profesorii să aibă o imagine cât mai completă a probelor ce urmează să le aplice. Metodologia de evaluare sintetizează condiţiile care trebuie respectate astfel încât erorile de măsurare să fie diminuate. Descrierea probelor s-a realizat pe baza unei abordări unitare, care să evidenţieze atât aspectele evaluate, cât şi condiţiile şi procedura de lucru.
Dat fiind faptul că acest demers nu este singular în domeniul Educaţiei fizice şi sportului de la noi din ţară, probele de evaluare sunt prezente, în parte, în cercetări anterioare. Susţinerea acestor probe şi în continuare, ca instrumente de evaluare, se justifică prin intenţia de a obţine rezultate care să poată fi raportate la date anterioare şi să fie evidenţiată astfel evoluţia potenţialului biomotric de-a lungul mai multor generaţii.
DESCRIEREA PROIECTULUI
1. DENUMIREA PROIECTULUI: “EVALUAREA POTENŢIALULUI SOMATIC, FUNCŢIONAL ŞI MOTRIC AL POPULAŢIEI ŞCOLARE DIN ROMÂNIA “
2. PARTENERI: MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI, UNIVERSITATEA NAŢIONALĂ DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT BUCUREŞTI
3. COORDONATOR: prof.univ.dr. VIOREL COJOCARU, UNEFS Bucureşti
4. ECHIPA DE MONITORIZARE:
Mihaela Tania Sandu - Director M.E.C.T.S./D.G.E.Î.T.P.V.
Viorel Cojocaru - Rector UNEFS Bucureşti, coordonator proiect
Alin Cătălin Păunescu - Inspector General M.E.C.T.S./D.G.E.Î.T.P.V.
Sorin Şerbănoiu - Decan FEFS-UNEFS Bucureşti
Antoaneta Creţu - Decan FKT-UNEFS Bucureşti
Csaba Istvan Farkas - Inspector şcolar de specialitate I.Ş.J. Covasna
Laurenţiu Oprea - Inspector şcolar de specialitate I.Ş.M. Bucureşti
Emil Pătru - Inspector şcolar de specialitate I.Ş.J. Galaţi
Gavrilă Mureşan - Inspector şcolar de specialitate I.Ş.J. Timiş
Mariana Georgescu - Inspector şcolar de specialitate I.Ş.J. Vâlcea
Titel Iordache - Inspector şcolar de specialitate I.Ş.J. Ilfov
Magda Melinte - Inspector şcolar de specialitate I.Ş.J. Neamţ
Petru Dumitru - Inspector şcolar de specialitate I.Ş.J. Satu Mare
Monica Stănescu - Director DPPD UNEFS Bucureşti
Tudor Virgil - Secretar ştiinţific UNEFS Bucureşti
5. ECHIPA DE IMPLEMENTARE:
a. Universitatea Naţională de Educaţie Fizică şi Sport – Bucureşti
1. Lect.univ.dr. Corina Ciolcă
2. Lect.univ.dr. Liliana Gherghel
3. Asist.univ.dr. Gabriela Dinţică
4. Asist.univ.drd. Marius Stoicescu
5. Asist. cercet. drd. Andrei Pascal
6. Drd. Nicolae Angelescu
b. Inspectorii şcolari de educaţie fizică şi sport din cadrul inspectoratelor şcolare.
6. PERIOADA DE IMPLEMENTARE: anul şcolar 2011-2012
7. ARGUMENT
Temă de permanentă actualitate, potenţialul motric şi somato-funcţional al omului a preocupat şi continuă să preocupe specialiştii din domeniul educaţiei fizice şi sportului şcolar, preuniversitar şi universitar, din medicina sportivă, sănătate publică şi din alte domenii.
Actualitatea temei este dată de faptul că în ultimii ani nu au existat preocupări de determinare a potenţialului motric şi somato-funcţional al populaţiei şcolare. În acelaşi timp abordarea interdisciplinară a domeniului motricităţii a permis cristalizarea unor concepţii privind rolul practicării exerciţiilor fizice asupra stării de sănătate.
Din punctul de vedere al potenţialului biomotric, specialiştii sunt unanim de acord că starea de sănătate este condiţionată de resursele biologice, motrice ale individului. Aşa-numitul „physical fitness” (capacitate motrică, condiţie fizică) creează un „mediu intern” sănătos, echilibrat, o stare de bine fizică şi psihică.
În contextul prezentat, complexitatea cercetării este dată de:
- diversitatea condiţiilor socio-economice şi geografice de la noi din ţară, care influenţează implicit şi dezvoltarea copiilor de diferite vârste;
- stabilirea unor metode, tehnici şi instrumente de măsurare adecvate particularităţilor de vârstă ;
- corelarea datelor existente pe plan naţional cu cele de referinţă din alte ţări ale Uniunii Europene;
- abordarea interdisciplinară a ariei tematice de către specialişti cu formaţie profesională diferită;
- identificarea şi impunerea unui limbaj ştiinţific adecvat temei;
- multitudinea aspectelor ce pot fi studiate în legătură cu starea de sănătate a populaţiei vizate.
Prin evaluarea potenţialului biomotric obţinem informaţii preţioase despre dezvoltarea fizică a individului, despre existenţa unor eventuale atitudini deficitare ale aparatului locomotor, precum şi informaţii despre condiţia fizică (caracterizată prin indicii de manifestare ai forţei, rezistenţei, coordonării, echilibrului, vitezei sub diferite forme, supleţei etc.) a acestuia care din punctul nostru de vedere constituie platforma pentru manifestarea celorlalte forme ale sănătăţii, cu majore influenţe în integrarea în mediul social.
Medicii evidenţiază în mod frecvent conexiunile organism – condiţie fizică - stare emoţională - mediu social.
Problematica potenţialului biomotric constituie o sinteză morfologică şi funcţională în plină dinamică şi necesită o cercetare atentă şi detaliată pentru a i se stabili componentele, valorile medii, caracteristicile diferitelor etape, precum şi interrelaţiile dintre acestea.
8. SCOPUL PROIECTULUI
Caracterizarea potenţialului somatic, funcţional şi motric al populaţiei şcolare şi identificarea/stabilirea nivelului de manifestare a componentelor şi a interrelaţiilor dintre acestea, în diferite cicluri de dezvoltare.
9. OBIECTIVELE PROIECTULUI
a) Realizarea unui studiu la nivel naţional pe problematica potenţialului motric şi somato-funcţional ale elevilor.
b) Formarea unor echipe de cercetare interdisciplinare în componenţa cărora să fie cuprinşi specialişti din învăţământul superior şi preuniversitar.
c) Crearea unei baze de date naţională privind informaţiile din domeniul motricităţii populaţiei şcolare.
d) Identificarea cercetărilor realizate până în acest moment pe plan naţional şi internaţional, referitoare la potenţialul biomotric.
e) Identificarea implicaţiilor potenţialului biomotric asupra stării de sănătate şi asupra creşterii calităţii vieţii.
f) Elaborarea unui ghid de evaluare privind metode, tehnici şi probe de evaluare a potenţialului motric şi somato-funcţional a populaţiei şcolare.
g) Elaborarea şi publicarea unui raport cu rezultatele cercetării.
h) Organizarea unor mese rotunde, workshop-uri şi unei sesiuni internaţionale de comunicări ştiinţifice pe tema vizată de proiect.
i) Elaborarea unor articole ştiinţifice în vederea publicării lor în reviste de specialitate de circulaţie naţională şi internaţională.
j) Informarea factorilor de decizie cu privire la starea motrică şi somato-funcţională a populaţiei şcolare.
k) Crearea bazei de date necesară pentru selecţia şi orientarea către sportul de performanţă.
10. GRUPUL ŢINTĂ
În anul şcolar 2011 – 2012, grupul ţintă este reprezentat de elevii claselor a I-a, a V-a, a IX-a şi a XII-a, ulterior urmând a fi extins la întreaga populaţie şcolară din ţară.
11. REZULTATE AŞTEPTATE
Realizarea unei imagini cuprinzătoare şi coerente referitoare la nivelul actual al dezvoltării biomotrice al populaţiei şcolare.
Dezvoltarea bazei de date privitoare la potenţialul biomotric al populaţiei şcolare.
Elaborarea unui ghid metodologic privind aplicarea metodelor, tehnicilor şi probelor de măsurare a potenţialului biomotric.
Elaborarea/publicarea/prezentarea unor articole în cadrul unor conferinţe, congrese, workshop-uri, publicaţii cu caracter naţional şi internaţional.
12. CALENDARUL ACTIVITĂŢILOR
Nr. crt. | Denumirea activităţii | Luna/anul | Instituţii responsabile |
01. | Lansarea proiectului în cadrul Conferinţei Ştiinţifice Internaţionale “Standarde europene în formarea specialiştilor din educaţie fizică şi sport” | 25.11.2011 | UNEFS Bucureşti |
02. | Formarea colectivelor de cercetare: UNEFS, inspectorii de specialitate din învăţământul preuniversitar şi profesorii de specialitate de la clasele I, a V-a şi a IX-a şi a XII-a din ţară | noiembrie 2011 | UNEFS Bucureşti |
03. | Elaborarea ghidului de evaluare | decembrie 2011 | UNEFS Bucureşti |
04. | Aplicarea probelor de evaluare somatică, funcţională şi motrice | ianuarie-iunie 2012 | Inspectoratele şcolare |
05. | Transmiterea datelor | iulie 2012 | Inspectoratele şcolare |
06. | Prelucrarea şi interpretarea datelor | iulie-septembrie 2012 | UNEFS Bucureşti |
08. | Redactarea raportului final de cercetare | octombrie 2012 | UNEFS Bucureşti |
09. | Diseminarea rezultatelor | noiembrie 2012 | UNEFS Bucureşti |
Nr. crt. | Clasa I | Clasa a V-a | Clasa a IX-a | Clasa a XII-a | |
MĂSURĂTORI SOMATICE ŞI FUNCŢIONALE | 1 | Atitudinea globală a corpului | Atitudinea globală a corpului | Atitudinea globală a corpului | Atitudinea globală a corpului |
2 | Înălţime (m) | Înălţime (m) | Înălţime (m) | Înălţime (m) | |
3 | Greutate (kg) | Greutate (kg) | Greutate (kg) | Greutate (kg) | |
4 | Anvergură (cm) | Anvergură (cm) | Anvergură (cm) | Anvergură (cm) | |
5 | Testul Ruffier | Testul Ruffier | Testul Ruffier | Testul Ruffier |
Nr. crt. | Clasa I | Clasa a V-a | Clasa a IX-a | Clasa a XII-a | |
PROBE DE MOTRICITATE | 1 | Naveta 5x5m (s) | Naveta 10x5m (s) | Naveta 10x5m (s) | Naveta 10x5m (s) |
2 | Flotări pe plan înclinat (nr. repetări) | Flotări (nr. repetări) | Flotări (nr. repetări) | Flotări (nr. repetări) | |
3 | Aruncarea mingii de oină de pe loc (m) | Aruncarea mingii de oină de pe loc (m) | Aruncarea mingii de oină de pe loc (m) | Aruncarea mingii de oină de pe loc (m) | |
4 | Genuflexiuni (nr. repetări) | Genuflexiuni (nr. repetări) | Genuflexiuni (nr. repetări) | Genuflexiuni (nr. repetări) | |
5 | Săritura în lungime de pe loc (cm) | Săritura în lungime de pe loc (cm) | Săritura în lungime de pe loc (cm) | Săritura în lungime de pe loc (cm) | |
6 | Ridicarea trunchiului din culcat dorsal (nr. repetări) | Ridicarea trunchiului din culcat dorsal (nr. repetări) | Ridicarea trunchiului din culcat dorsal (nr. repetări) | Ridicarea trunchiului din culcat dorsal (nr. repetări) | |
7 | Extensia trunchiului din culcat facial (nr. repetări) | Extensia trunchiului din culcat facial (nr. repetări) | Extensia trunchiului din culcat facial (nr. repetări) | Extensia trunchiului din culcat facial (nr. repetări) | |
8 | Alergare de durată 2`30`` (m) | Alerg. de rezist. 600mF-800mB (min, s) | Alerg. de rezist. 800mF-1000mB (min, s) | Alerg. de rezist. 800mF-1000mB (min, s) | |
9 | Flexia trunchiului din aşezat (cm) | Flexia trunchiului din aşezat (cm) | Flexia trunchiului din aşezat (cm) | Flexia trunchiului din aşezat (cm) | |
10 | Testul Matorin (Grade) | Testul Matorin (Grade) | Testul Matorin (Grade) | Testul Matorin (Grade) |
METODOLOGIA EVALUĂRII
În vederea realizării unei evaluări unitare a potenţialului biomotric al populaţiei şcolare de la clasele menţionate, se recomandă respectarea următoarelor cerinţe:
- Probele se vor susţine cu toţi elevii apţi medical, conform indicaţiilor din prezentarea probelor;
- Ordinea de aplicare a probelor se va stabili de către fiecare profesor;
- Se recomandă susţinerea probelor motrice la finalul ciclurilor tematice în cadrul cărora s-a acţionat asupra dezvoltării aptitudinii respective;
- Rezultatele obţinute de elevi la probele de evaluare se vor consemna în fişele de evidenţă. În cazul probelor cu două încercări, se va consemna rezultatul cel mai bun;
- Elevii vor purta echipament sportiv şi încălţăminte adecvată, care să asigure condiţii sigure de susţinere a probelor;
- Probele se vor susţine în condiţii materiale care să nu afecteze integritatea corporală a copiilor;
- Profesorul va lua toate măsurile necesare ca susţinerea probelor să se realizeze în condiţii optime, pentru toţi elevii unei şcoli;
- În vederea eliminării erorilor de măsurare cauzate de instrumentele folosite, se recomandă ca profesorul să le menţină în timpul realizării evaluării la acelaşi nivel de clase, şi să le înlocuiască doar din motive obiective (de ex. defectarea cronometrului).
A. MĂSURĂTORI SOMATICE ŞI FUNCŢIONALE
Atitudinea globală a corpului
Obiectiv: depistarea deficienţelor fizice vizibile.
Descriere: se vor urmări următoarele aspecte:
§ poziţia capului şi a gâtului
- dacă se găsesc pe aceeaşi verticală cu trunchiul;
- dacă există înclinări anterioare sau laterale.
§ poziţia umerilor şi a membrelor superioare
- se notează înclinările laterale sau posterioare ale umerilor;
- gradul de asimetrie a umerilor sau a membrelor superioare.
§ poziţia coloanei vertebrale
- aspectul curburilor în toate planurile
· atitudine cifotică
· atitudine lordotică
· atitudine scoliotică
§ poziţia bazinului
- dacă este înclinat lateral.
§ poziţia membrelor inferioare
- asimetria segmentelor membrelor inferioare;
- posibilitatea existenţei a genunchilor în var sau valg.
- poziţia piciorului
o dacă este abdus sau addus;
o bolta plantară (normală, diminuată, exagerată).
Metodologie – se vor nota deficienţele fizice depistate, dacă există, pentru fiecare elev (ex. umeri căzuţi şi accentuarea curburii coloanei vertebrale la nivelul toracelui), dacă nu sunt deficienţe fizice se va trage o linie în spaţiul corespunzător.
Observaţii – se pot nota deficienţele şi cu denumiri recunoscute (ex. cifoză toracică, scolioză, picior plat, etc.)
Înălţimea (talia sau statura)
Obiectiv: stabilirea înălţimii elevilor.
Descriere: se măsoară între vertex şi planul plantelor (suprafaţa de sprijin).(Fig.1)
Metodologie: Elevul se află în ortostatism, cu membrele inferioare în extensie şi cu coloana vertebrală dreaptă (poziţia “stând drept”). Călcâiele, şanţul interfesier şi coloana în dreptul omoplaţilor ating tija taliometrului (peretele). Bărbia este coborâtă spre piept astfel încât marginea superioară a conductului auditiv extern şi unghiul extern al ochiului să se găsească pe aceeaşi linie orizontală. Se fixează bara taliometrului la nivelul creştetului capului (echerul, în unghi drept faţă de perete şi creştetul capului) şi se citeşte cifra din dreptul reperului (Fig.2). Se notează rezultatul în metri (m).
Resurse: taliometru, ruletă, echer.
Observaţii: elevul trebuie să fie descălţat.
Obiectiv: stabilirea greutăţii corporale a elevilor.
Descriere: se realizează prin cântărire (Fig.3).
Metodologie: elevul stă pe cântar, luând o poziţie de stând relaxat. Se notează rezultatul cântăririi în kilograme (kg)
Resurse: cântare cu tijă sau cântare digitale.
Observaţii: elevul trebuie sa fie îmbrăcat cât mai lejer, în tricou şi sort.
Anvergura
Obiectiv: stabilirea deschiderii membrelor superioare.
Descriere: se măsoară distanţa între cele două puncte digitale (medius) de la membrul superior stâng şi membrul superior drept
Resurse: tijă gradată, riglă, ruleta.
Observaţii: elevul trebuie să poarte un echipament sportiv care să nu îi stânjenească ridicarea şi extensia braţelor.
Testul Ruffier
Obiectiv: test de evaluare a condiţiei fizice, care are la bază variaţiile frecvenţei cardiace în trei momente: repaus; după efort; revenire.
Descriere: Testul constă în executarea a 30 de genuflexiuni, timp 45 de secunde şi urmărirea frecvenţei cardiace în perioada de revenire, cu durată de un minut.
Metodologie:
· elevul în poziţia aşezat, se măsoară frecvenţa cardiacă, în repaus, timp de 15 secunde; valoarea obţinută se înmulţeşte cu 4, rezultatul se notează în coloana corespunzătoare - P1 (vezi fişa de înregistrare A 2;
· se măsoară frecvenţa cardiacă după efort, după executarea a 30 de genuflexiuni în 45 de secunde; flexia în articulaţia şoldului şi a genunchiului se realizează până la 900 ;
· elevul în poziţia aşezat, în ultimele 15 secunde, se măsoară din nou frecvenţa cardiacă; valoarea obţinută se înmulţeşte cu 4, rezultatul se notează în coloana corespunzătoare - P2 (vezi fişa de înregistrare A 2);
· elevul în poziţia aşezat, se măsoară frecvenţa cardiacă de revenire, măsurată în ultimele 15 secunde ale primului minut post-efort, cifra obţinută se înmulţeşte cu 4, rezultatul se notează în coloana corespunzătoare - P3 (vezi fişa de înregistrare A 2).
Resurse: cronometru.
Observaţii: elevul trebuie să fie echipat lejer.
Interpretare: se calculează valorile indicelui Ruffier cu ajutorul formulei de mai jos şi se compară valorile de referinţă din tabel.
(P1 + P2 + P3) – 200 10 |
Calificativ | Valoare |
Foarte bine | < 0 |
Bine | 0 – 5 |
Mediu | 5 – 10 |
Satisfăcător | 10 – 15 |
Nesatisfăcător | > 15 |
Fig. 7 |
Obiectiv: măsurarea vitezei în regim de coordonare.
Descriere: din poziţia startului de sus (din picioare) (Fig.9), la semnal individual, elevul va executa alergare de viteză dus – întors (navetă), de 5 (cls. I)/10 ori (cls. a V-a, cls. a IX-a, cls. a XII-a), pe distanţa de 5 m.
Metodologie: profesorul va porni cronometrul la prima mişcare a piciorului elevului şi va opri cronometrarea când acesta va depăși cu pieptul linia de sosire. În timpul navetei, consemnul este ca elevul să depăşească cu ambele picioare linia marcată pe sol. Se acordă 2 încercări, la interval de 15 minute. În fişa de înregistrare se va consemna cel mai bun rezultat în secunde.
Resurse: culoar de alergare cu lungime de 5 m, pe teren plat, marcat la cele două capete, cu linii paralele de 1m lungime. Terenul va fi curăţat înainte de susţinerea probei, pentru a se evita orice accidentare. La capetele culoarului de alergare, va fi necesară o distanţă suplimentară de cel puţin 2 m până la un eventual obstacol – gard, zid, pentru ca elevul să se poată întoarce, din alergare, în condiţii de siguranţă.
Flotări
Obiectiv: măsurarea forţei în regim de rezistenţă a musculaturii trenului superior
Descriere: din poziţia culcat facial, cu sprijinul picioarelor pe sol și al palmelor pe banca de gimnastică, corpul întins, privirea înainte, elevul execută îndoirea braţelor până la apropierea pieptului de banca de gimnastică şi revenire în poziţia iniţială (cls I). Pentru clasele a V-a, cls. a IX-a, cls. a XII-a flotările se vor executa cu sprijinul palmelor pe sol.
Metodologie: Se consideră repetare corectă cea care se finalizează cu apropierea pieptului de banca de gimnastică la o distanţă de cel mult 10 cm. În fişa de înregistrare se va consemna numărul maxim de repetări. Se acordă o singură serie de repetări. Nu se vor număra execuţiile incorecte.
Resurse: Proba se execută cu sprijinul mâinilor pe banca de gimnastică (cls.I)/pe sol (cls.V, IX, XII).
Aruncarea mingii de oină de pe loc
Obiectiv: măsurarea forţei explozive a musculaturii membrelor superioare.
Descriere: din stând depărtat cu piciorul opus braţului de aruncare înainte, aruncarea mingii de oină cu un braţ
Metodologie: elevul în spatele unei linii trasate, din stând depărtat cu piciorul opus înainte, execută aruncarea mingii de oină cât mai departe. Se acordă 2 încercări. În fişa de înregistrare se va consemna cel mai bun rezultat în metri.
Resurse: linie de începere a aruncării trasată de profesor, minge de oină, ruletă.
Genuflexiuni |
Obiectiv: măsurarea forţei în regim de rezistenţă a musculaturii trenului inferior
Descriere: din poziţie stând, cu braţele întinse înainte, elevul va executa genuflexiuni.
Metodologie: Se consideră repetare corectă cea care se finalizează cu flexia membrelor inferioare astfel încât coapsa să atingă gamba. Se acordă o singură încercare. În fişa de înregistrare se va consemna numărul maxim de repetări. Nu se vor lua în considerare execuţiile incorecte.
Resurse: Proba se execută pe teren plat.
Săritura în lungime de pe loc
Obiectiv: măsurarea forţei în regim de viteză a musculaturii trenului inferior
Descriere: din poziţie stând, folosind balansarea braţelor, elevul va executa săritură în lungime de pe loc
Metodologie: Se consideră repetare corectă, cea care se finalizează cu atingerea solului doar cu picioarele. Atingerea solului cu orice altă parte a corpului, duce la anularea încercării respective. Se acordă două încercări. Pentru o măsurare cât mai corectă, profesorul va marca pe sol ultima urmă lăsată de elev şi va utiliza ruleta. În fişa de înregistrare se va consemna, în centimetri, încercarea cea mai bună.
Resurse: Proba se execută pe teren plat. Profesorul va marca suplimentar pe sol zona de aterizare cu ajutorul unei grile care să evidenţieze distanţa din 10 în 10 cm, începând de la 50 cm (clasa I) şi terminând la 3m (clasele IX, XII).
Ridicarea trunchiului din culcat dorsal
Obiectiv: măsurarea forţei musculaturii abdominale
Descriere: din poziţie culcat dorsal, cu mâinile la ceafă, tălpile sprijinite pe sol, genunchii semi-flexaţi, elevul va executa ridicarea trunchiului la verticală (90 grade).
Metodologie: Se consideră repetare corectă, cea care se finalizează cu ridicarea trunchiului la 90 de grade şi menţinerea mâinilor la ceafă. În fişa de înregistrare se va consemna numărul maxim de repetări. Se acordă o singură serie de repetări.
Resurse: Proba se execută pe salteaua de gimnastică. Pentru fixarea picioarelor pe sol, elevul va beneficia de ajutorul unui coleg sau îşi va fixa picioarele sub ultima şipcă a scării fixe. Nu se vor lua în considerare execuţiile incorecte.
Extensia trunchiului din culcat facial
Obiectiv: măsurarea forţei musculaturii spatelui
Descriere: din poziţie culcat facial, cu mâinile la ceafă, elevul va executa extensia trunchiului.
Metodologie: se consideră repetare corectă, cea care se finalizează cu ridicarea trunchiului şi menţinerea mâinilor la ceafă, astfel încât bărbia să ajungă la nivelul superior al unei bănci de gimnastică amplasată la 30 cm distanţă de capul elevului. În fişa de înregistrare se va consemna numărul maxim de repetări. Se acordă o singură serie de repetări.
Resurse: Proba se execută pe salteaua de gimnastică. Pentru fixarea picioarelor pe sol, elevul va beneficia de ajutorul unui coleg sau îşi va fixa picioarele sub ultima şipcă a scării fixe. Nu se vor număra execuţiile incorecte.
Alergarea pe durata de 2`30`` (cls. I ) |
Obiectiv: măsurarea capacităţii de efort aerob
Descriere: din poziţia startului de sus (din picioare) executarea alergării pe teren plat, fără denivelări, pe grupe de 6-8 elevi. Alergarea este continuă, în ritm propriu, pe o durată de 2`30``, măsurându-se distanţa parcursă în metri.
Metodologie: profesorul va porni cronometrul la prima mişcare a piciorului elevului şi va opri cronometrarea după 2`30``. Se acordă 1 încercare şi se consemnează în fişa de înregistrare distanţa parcursă în metri.
Resurse: culoar de alergare pe teren plat, cronometru. Terenul va fi curăţat înainte de susţinerea probei, pentru a se evita orice accidentare.
Alergarea de rezistenţă 600m F/800m B (clasa a V-a)/ 800m F/1000m B (clasa a IX-a, clasa a XII-a)
Obiectiv: măsurarea capacităţii de efort aerob
Descriere: din poziţia startului de sus (din picioare), elevul execută alergare de rezistenţă pe teren plat pe distanţele de 600 m F/800 m B (clasa a V a)/ 800 m F/1000 m B (clasa a IX a, clasa a XII a).
Metodologie: profesorul va porni cronometrul la prima mişcare a piciorului elevului şi va opri cronometrarea, când acesta va depăşi cu pieptul linia de sosire. Se acordă o încercare şi se consemnează în fişa de înregistrare cel mai bun rezultat, în minute şi secunde. Proba va fi administrată unor grupuri de elevi (8-10 elevi) care vor fi constituite în concordanţă cu nivelul acestora de pregătire. Examinatorul supraveghează ritmul şi desfăşurarea alergării de rezistenţă.
Resurse: culoar de alergare pe teren plat, cronometru. Această probă se va desfăşura în aer liber. Terenul va fi curăţat înainte de susţinerea probei, pentru a se evita orice accidentare.
Flexia trunchiului din aşezat
Obiectiv: măsurarea mobilităţii coloanei vertebrale
Descriere: din poziţie aşezat, cu tălpile sprijinite de banca de gimnastică (Fig.20), elevul va executa aplecarea trunchiului înainte, cu braţele înainte, astfel încât degetele să depăşească punctul de sprijin al picioarelor.
Metodologie: se consideră încercare corectă, cea care se finalizează cu menţinerea picioarelor întinse şi ducerea braţelor spre înainte la acelaşi nivel. Se va măsura distanţa dintre vârfurile degetelor de la mâini şi punctul de sprijin al picioarelor pe bancă. În fişa de înregistrare se va consemna distanţa în centimetri (cm), folosind semnul “+” , dacă vârfurile degetelor depăşesc punctul de sprijin al picioarelor şi semnul “-“ dacă vârfurile degetelor nu depăşesc acest punct.
Resurse: Proba se execută pe salteaua de gimnastică, aşezată paralel cu banca de gimnastică. Pentru măsurare se va utiliza o riglă sau o ruletă.
Testul Matorin |
Obiectiv: măsurarea coordonării generale şi echilibrului
Descriere: din poziţia stând, se execută săritură cu întoarcere în jurul axei longitudinale a corpului (spre stânga şi spre dreapta). În timpul săriturii, elevul nu trebuie să îşi piardă echilibrul, trebuie să aterizeze cu picioarele lipite, ca în poziţia iniţială, iar întoarcerea să fie de cât mai multe grade.
Metodologie: Profesorul desenează pe sol un cerc cu diametrul de 40 cm (gradat) şi o linie de începere a săriturii. Elevul, în poziţia stând cu picioarele aşezate de o parte şi alta a unei linii trasate pe sol, cu braţele pe lângă corp, va executa o săritură cu întoarcere spre dreapta, iar apoi o săritură cu întoarcere spre stânga. După fiecare săritură cu întoarcere, elevul va rămâne pe loc în poziţia de aterizare (care trebuie să fie ca cea de la plecare), iar profesorul va măsura unghiul întoarcerii.
Resurse: Proba se execută pe teren plat. Profesorul va desena cu creta un cerc gradat şi va măsura cu rigla unghiul de întoarcere pentru fiecare săritură.
C. Scutirile medicale
Obiectiv: stabilirea frecvenţei diagnosticelor care conduc la scutirea elevilor de la educatie fizică
Descriere: se va menţiona tipul scutirii – totală sau parţială.
Metodologie: se va nota diagnosticul elevului scutit.
Situaţia atitudinii globale a corpului
Şcoala nr._______
Mediul: urban ___ rural ___
Zona geografică: câmpie ___ deal ___ munte ___
Clasa __________
Efectiv: băieţi ____/fete _____
Data efectuării măsurătorilor __________
Profesor __________________________
Nr. crt. | Nume şi prenume | Vârsta | Poziţia capului şi a gâtului | Poziţia umerilor şi a membrelor superioare | Poziţia coloanei vertebrale | Poziţia bazinului | Poziţia membrelor inferioare | Poziţia piciorului | ||||||
Pe aceeaşi verticală cu trunchiul | Înclinări anterioare sau laterale | Înclinări laterale sau posterioare ale umerilor | Asimetria umerilor sau a memb. superioare | Cifoză | Lordoză | Scolioză | Înclinat lateral | Asimetria segmentelor membrelor inferioare | Genunchi în Var ( ) Valg X | Abdus sau Addus | Bolta plantară: Normală Diminuată Exagerată | |||
*Rezultatele se înregistrează în tabele separate pentru fete şi pentru băieţi.
FIŞĂ DE ÎNREGISTRARE – A2
Rezultatele măsurătorilor somatice şi funcţionale
Şcoala nr._______
Mediul: urban ___ rural ___
Zona geografică: câmpie ___ deal ___ munte ___
Clasa __________
Efectiv: băieţi ____ /fete _____
Data efectuării măsurătorilor __________
Profesor __________________________
Nr. crt. | Nume prenume | Vârsta (ani) | Înălţime (m) | Greutate (kg) | Anvergura (cm) | Testul Ruffier | ||
P1 | P2 | P3 | ||||||
*Rezultatele se înregistrează în tabele separate pentru fete şi pentru băieţi.
FIŞĂ DE ÎNREGISTRARE - B
Rezultatele probelor de motricitate - cls. I-a
Şcoala nr._______
Mediul: urban ___ rural ___
Zona geografică: câmpie ___ deal ___ munte ___
Clasa __________
Efectiv: băieţi ____ /fete _____
Data efectuării măsurătorilor __________
Profesor __________________________
Nr. crt. | Nume prenume | Naveta 5x5m (s) | Flotări la plan înclinat (nr.repetări) | Aruncarea mingii de oină de pe loc (m) | Genuflexiuni (nr. repetări) | Săritura în lungime de pe loc (cm) | Ridicarea trunchiului din culcat dorsal (nr.repetări) | Extensia trunchiului din culcat facial (nr.repetări) | Alerg pe durata de 2`30`` (m) | Flexia trunchiului din aşezat (cm) | Testul Matorin (Grade) |
*Rezultatele se înregistrează în tabele separate pentru fete şi pentru băieţi.
FIŞĂ DE ÎNREGISTRARE - B
Rezultatele probelor de motricitate - cls. V-a
Şcoala nr._______
Mediul: urban ___ rural ___
Zona geografică: câmpie ___ deal ___ munte ___
Clasa __________
Efectiv: băieţi ____ /fete _____
Data efectuării măsurătorilor __________
Profesor __________________________
Nr. crt. | Nume şi prenume | Naveta 10x5m (s) | Flotări (nr. repetări) | Aruncarea mingii de oină de pe loc (m) | Genuflexiuni (nr. repetări) | Săritura în lungime de pe loc (cm) | Ridicarea trunchiului din culcat dorsal (nr. repetări) | Extensia trunchiului din culcat facial (nr. repetări) | Alerg de rezist. 600m F-800m B (min) | Flexia trunchiului din aşezat (cm) | Testul Matorin (Grade) |
*Rezultatele se înregistrează în tabele separate pentru fete şi pentru băieţi.
FIŞĂ DE ÎNREGISTRARE - B
Rezultatele probelor de motricitate - cls. IX-a
Şcoala nr._______
Mediul: urban ___ rural ___
Zona geografică: câmpie ___ deal ___ munte ___
Clasa __________
Efectiv: băieţi ____/fete _____
Data efectuării măsurătorilor __________
Profesor __________________________
Nr. crt. | Nume prenume | Naveta 10x5m (s) | Flotări (nr.repetări) | Aruncarea mingii de oină de pe loc (m) | Genuflexiuni (nr. repetări) | Săritura în lungime de pe loc (cm) | Ridicarea trunchiului din culcat dorsal (nr.repetări) | Extensia trunchiului din culcat facial (nr.repetări) | Alerg de rezist. 800m F-1000m B (min) | Flexia trunchiului din aşezat (cm) | Testul Matorin (Grade) |
*Rezultatele se înregistrează în tabele separate pentru fete şi pentru băieţi.
FIŞĂ DE ÎNREGISTRARE - B
Rezultatele probelor de motricitate - cls. XII-a
Şcoala nr._______
Mediul: urban ___ rural ___
Zona geografică: câmpie ___ deal ___ munte ___
Clasa __________
Efectiv: băieţi ____/fete _____
Data efectuării măsurătorilor __________
Profesor __________________________
Nr. crt. | Nume prenume | Naveta 10x5m (s) | Flotări (nr.repetări) | Aruncarea mingii de oină de pe loc (m) | Genuflexiuni (nr. repetări) | Săritura în lungime de pe loc (cm) | Ridicarea trunchiului din culcat dorsal (nr.repetări) | Extensia trunchiului din culcat facial (nr.repetări) | Alerg de rezist. 800m F-1000m B (min) | Flexia trunchiului din aşezat (cm) | Testul Matorin (Grade) |
*Rezultatele se înregistrează în tabele separate pentru fete şi pentru băieţi.
FIŞĂ DE ÎNREGISTRARE - C
Situaţia scutirilor medicale
Şcoala nr._______
Mediul: urban ___ rural ___
Zona geografică: câmpie ___ deal ___ munte ___
Clasa __________
Efectiv: băieţi ____ /fete _____
Data efectuării măsurătorilor __________
Profesor __________________________
Nr. Crt. | Nume şi prenume | Vârsta | Sex | Scutire totală | Scutire parţială | Diagnostic |
*Rezultatele se înregistrează în tabele separate pentru fete şi pentru băieţi.
BIBLIOGRAFIE:
CORDUN, Mariana, Kinantropometrie, Editura CD PRESS, Bucureşti 2009
OJA, P., TUXWORTH, B., Eurofit pour adultes. Evaluation de l’aptitude physique en relation avec la sante, Conseil de l’Europe, Tampere, 1995
POPESCU, Anca Dana, PREDESCU, Corina, Fiziologie – lucrări practice, Editura ALEXANDRU 27, Bucureşti, 2004
Sistemul Naţional Şcolar de Evaluare la disciplina Educaţie Fizică şi Sport. Ministerul Educaţiei Naţionale – Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, Editura “Şcoala Românească”, 1999
STĂNESCU, Monica, Didactica educaţiei fizice. ANEFS, Bucureşti, 2009
TUDOR, V., Măsurare şi evaluare în cultură fizică şi sport, Editura Alpha, Bucureşti, 2005