miercuri, 2 martie 2016

NOTA DE FUNDAMENTARE/HOTĂRÂRE privind stimularea performanței şcolare înalte din învățământul preuniversitar




Secţiunea 1
Titlul actului normativ

Secţiunea a 2-a
Motivul emiterii actului normativ
1. Descrierea situaţiei actuale
Prin politicile sale educaţionale promovate şi prin alocarea resurselor financiare necesare, Guvernul României urmărește cu prioritate Sporirea calității actului educațional prin crearea de competențe și abilități specifice economiei cunoașterii, a mobilității personalului didactic și de cercetare și a dezvoltării armonioase prin educație fizică și sport”.
Astfel, în Programul de Guvernare 2015-2016 în Capitolul  4. Educație și sănătate, subcapitolul 4.1. Educație, oferta politică a Guvernului pentru învăţământ este construită în jurul unor obiective majore dintre care amintim:
Ø  Mutarea accentului în actul educațional de pe transmiterea de informație pe crearea de competențe pentru viață pe baza nevoilor de dezvoltare personală și umană.
Ø  Promovarea educației inclusive prin cultivarea toleranței, nediscriminării și acceptării diferenței în școli și în societate.
Ø  Inițierea reformei curriculare pe toate componentele ei, astfel încât conținutul educațional să corespundă cu cerințele de pe piața muncii și ale societății digitale.
Ø  Redefinirea statutului cadrului didactic în societate prin salarizare, carieră, criterii de evaluare a performanței, autonomie educațională și integritate.

Guvernul României şi-a asumat responsabilitatea asigurării creşterii accesului la educaţia de calitate al tuturor elevilor şi studenţilor. În acest sens, Ministerul Educaţiei Naționale şi Cercetării Ştiinţifice, numit în continuare MENCŞ, a inițiat  un sistem complex de măsuri financiare care asigură punerea în practică a prevederilor Legii educației naționale nr 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale  art. 12, alin. (3) conform căreia Statul acordă premii, burse, locuri în tabere şi alte asemenea stimulente elevilor şi studenţilor cu performanţe şcolare şi universitare, precum şi cu rezultate remarcabile în educaţia şi formarea lor profesională sau în activităţi culturale şi sportive
și art. 57, alin.  (4)  conform căreia „Pentru sprijinirea copiilor şi a tinerilor capabili de performanţe înalte, Ministerul Educaţiei Naţionale organizează competiţii şcolare, extraşcolare şi extracurriculare, tabere de profil, simpozioane şi alte activităţi specifice şi acordă burse şi alte forme de sprijin material şi financiar. Normele metodologice privind cheltuielile cu organizarea şi desfăşurarea competiţiilor şcolare, extraşcolare şi extracurriculare, cuantumul stimulentelor financiare acordate elevilor premiaţi, profesorilor care i-au pregătit şi unităţilor şcolare de provenienţă a premiaţilor se aprobă prin Hotărâre de Guvern”.

Identificarea şi susţinerea copiilor şi tinerilor capabili de performanțe școlare înalte reprezintă o parte integrantă a politicilor educaţionale promovate de MENCŞ şi vizează aplicarea unuia din principiile care guvernează învăţământul preuniversitar şi superior, precum şi învăţarea pe tot parcursul vieţii din România și anume principiul calităţii.

Recunoașterea performanței școlare înalte se regăsește ca principiu și în prevederile Legii nr.235/2010 pentru acordarea burselor de merit olimpic internațional elevilor premiați la olimpiadele școlare internaționale

Pentru a stabili cadrul general al măsurilor financiare necesare organizării competițiilor școlare pe discipline școlare, pe meserii, tehnico-aplicative, ştiinţifice, de creaţie, cultural-artistice, sportive, a comunicărilor științifice, a simpozioanelor și a competițiilor extrașcolare tehnico-științifice, cultural-artistice, sportiv-turistice, a proiectelor educative la nivel județean, interjudețean, regional, național și internațional și pentru stimularea excelenței în învățământul preuniversitar MENCŞ inițiază prezentul proiect de act normativ  privind Stimularea Performanței Şcolare Înalte din Învățământul Preuniversitar. 

Materializarea unui astfel de demers se înscrie pe linia programelor dezvoltate de MENCŞ pentru susținerea excelenței școlare în învățământul preuniversitar.

În prezent, domeniul la care face referire proiectul de act normativ este reglementat prin HG nr. 369/1994 privind organizarea şi desfăşurarea manifestărilor ştiinţifice studenţeşti, a concursurilor pe obiecte de învăţământ, pe meserii, cultural-artistice, tehnico-ştiinţifice şi a campionatelor şi concursurilor sportive şcolare naţionale şi internaţionale, cu modificările și completările ulterioare. Prevederile acestei hotărâri de guvern nu corespund evoluțiilor înregistrate în domeniul competițiilor şcolare și extrașcolare naţionale şi internaţionale, impunându-se adoptarea unui nou act normativ.

Proiectul de act normativ privind Stimularea Performanței Şcolare Înalte din Învățământul Preuniversitar se adresează numai învățământului preuniversitar. Învățământul universitar, pentru același domeniu de reglementare, beneficiază de prevederile OMECTS nr. 5052/08.08.2012 care aprobă Normele metodologice privind alocarea de fonduri de la bugetul de stat instituțiilor de învățământ superior de stat pentru organizarea și desfășurarea activităților extracurriculare-științifice, tehnice, cultural-artistice și sportive naționale, precum și a celor pentru studenții capabili de performanțe  publicate în Monitorul Oficial nr. 605 din 23 august 2012.  
2. Schimbări preconizate
Scopul proiectului de act normativ constă în susținerea activității  de învăţare de înaltă performanță.

Prezentul proiect de act normativ urmăreşte  actualizarea  cadrului normativ al măsurilor financiare necesare organizării competițiilor școlare pe discipline, pe meserii, tehnico-aplicative, ştiinţifice, de creaţie, cultural-artistice, sportive, a comunicărilor științifice, a simpozioanelor și a competițiilor extrașcolare tehnico-științifice, cultural-artistice, sportiv-turistice, a proiectelor educative la nivel județean, interjudețean, regional, național și internațional și stimulării excelenței în învățământul preuniversitar, răspunzând cerințelor actuale determinate de schimbările produse în legislația și practica națională și internațională. Trebuie precizat că acordarea stimulentelor financiare celor care au obținut distincții la competiţiile internaționale are loc în conformitate cu prevederile Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, art. 109  alin. c) performanţa elevilor la olimpiadele pe discipline, la olimpiadele de creaţie tehnico-ştiinţifică şi artistică şi la olimpiadele sportive se recompensează financiar prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului
3. Alte informații
       Nu este cazul
Secţiunea a 3-a
Impactul socioeconomic al actului normativ
1. Impactul macroeconomic
Prezentul proiect de act normativ nu are impact macro-economic.
1^1. Impactul asupra mediului concurenţial şi  domeniului ajutoarelor de stat
Prezentul proiect de act normativ nu are impact asupra mediului concurențial și domeniului ajutoarelor de stat.
2. Impactul asupra mediului de afaceri
Prezentul proiect de act normativ nu are impact asupra mediului de afaceri.
3. Impactul social

Recunoașterea și stimularea înaltei performanțe obținute de elevi și cadrele didactice în cadrul diferitelor tipuri de competiții are impact asupra statutului socio-profesional al celor implicați, sporind interesul pentru educație, cultură și cercetare în contextul construirii unei societăți bazate pe cunoaștere. Indirect, contribuie la păstrarea resursei umane de valoare în interiorul țării.
4. Impactul asupra mediului
Prezentul proiect de act normativ nu are impact asupra mediului.
5. Alte informații
 Nu este cazul
Secţiunea a 4-a
Impactul financiar asupra bugetului general consolidat, atât pe termen scurt, pentru anul curent, cât şi pe termen lung (pe 3 ani)
- mii lei -
Indicatori
Anul
curent
Următorii
4 ani
Media
pe 5 ani
1
2
3
4
5
6
7

2016
2017
2018
2019


Modificări ale veniturilor bugetare, plus/minus, din care:
a)   buget de stat, din acesta:
(i)   impozit pe profit
(ii) impozit pe venit
b)   bugete locale:
(i)   impozit pe profit
c)    bugetul asigurărilor sociale de stat:
(i)   contribuţii de asigurări
-
-
-
-
-
-
2. Modificări ale cheltuielilor bugetare plus/minus, din care:
a)   buget de stat, din acesta:
(i)   cheltuieli de personal
(ii) bunuri şi servicii
b)   bugete locale:
(i)   cheltuieli de personal
(ii) bunuri şi servicii
c)    bugetul asigurărilor sociale de stat:
(i)   cheltuieli de personal
(ii)  bunuri şi servicii


-


-



-


-



-


-
3. Impact financiar, plus/minus, din care:
a)   buget de stat
b)   bugete locale


-


-


-


-



-


-
4. Propuneri pentru acoperirea creşterii cheltuielilor bugetare
Nu este cazul.
5. Propuneri pentru a compensa reducerea veniturilor bugetare
Nu este cazul.
6. Calcule detaliate privind fundamentarea modificărilor veniturilor şi/sau cheltuielilor bugetare
Nu este cazul.
7. Alte informații
Prezentul act normativ nu determină o creștere a cheltuielilor bugetare deoarece sumele prevăzute se regăsesc în bugetul MENCŞ și al celorlalte instituții implicate în domeniu, destinat acestor tipuri de activități.

Secţiunea a 5-a
Efectele actului normativ asupra legislaţiei în vigoare
1. Măsuri normative necesare pentru aplicarea prevederilor actului normativ:
a) acte normative în vigoare ce vor fi modificate sau abrogate, ca urmare a intrării în vigoare a actului normativ;
b) acte normative ce urmează a fi elaborate în vederea implementării noilor dispoziţii.
Prin intrarea în vigoare a prezentului proiect de act normativ va fi abrogată HG nr. 369/1994 privind organizarea şi desfăşurarea manifestărilor ştiinţifice studenţeşti, a concursurilor pe obiecte de învăţământ, pe meserii, cultural-artistice, tehnico-ştiinţifice şi a campionatelor şi concursurilor sportive şcolare naţionale şi internaţionale, cu modificările și completările ulterioare
1^1. Compatibilitatea prezentului act normativ cu legislaţia în domeniul achiziţiilor publice
a)   impact legislativ – prevederi de modificare şi completare a cadrului normativ în domeniul achiziţiilor publice, prevederi derogatorii;
b)   norme cu impact la nivel operaţional/tehnic – sisteme electronice utilizate în desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, unităţi centralizate de achiziţii publice, structură organizatorică internă a autorităţilor contractante.
Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect.
2. Conformitatea actului normativ cu legislaţia comunitară în cazul proiectelor ce transpun prevederi comunitare
Nu este cazul
3.Masuri normative necesare aplicării directe a actelor normative comunitare
Nu este cazul
4. Hotărâri ale Curţii de Justiţie a Uniunii Europene
Nu este cazul
5. Alte acte normative şi/sau documente internaţionale din care decurg angajamente
Regulamentele centrelor coordonatoare ale olimpiadelor internaționale pe discipline școlare, la care România participă.
6. Alte informaţii


Secţiunea a 6-a
Consultările efectuate în vederea elaborării actului normativ
1. Informaţii privind procesul de consultare cu organizaţii neguvernamentale, institute de cercetare şi alte organisme implicate
Consultările au avut loc  în cadrul MENCŞ – DGÎP, cu inspectorii generali de specialitate implicați în organizarea acestor competiții la nivel național și internațional şi cu specialiştii din cadrul DGBFSRU- MENCŞ.
1.  Fundamentarea alegerii organizaţiilor cu care a avut loc consultarea, precum şi a modului în care activitatea acestor organizaţii este legată de obiectul proiectului de act normativ
Nu este cazul
3. Consultările organizate cu autorităţile administraţiei publice locale, în situaţia în care proiectul de act normativ are ca obiect activităţi ale acestor autorităţi, în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 521/2005 privind procedura de consultare a structurilor asociative ale autorităţilor
administraţiei publice locale la elaborarea proiectelor de acte normative
Nu este cazul
4. Consultările desfăşurate în cadrul consiliilor interministeriale, în
conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 750/2005 privind
constituirea consiliilor interministeriale permanente
Prevederile proiectului de act normativ nu se referă la domeniile de activitate aflate în coordonarea consiliilor interministeriale permanente.
5. Informaţii privind avizarea către:
a) Consiliul Legislativ
b) Consiliul Suprem de Apărare a Tarii
c) Consiliul Economic şi Social
d) Consiliul Concurenţei
e) Curtea de Conturi
Se va obţine acordul Consiliului Legislativ și a Consiliul Economic şi Social

6. Alte informații


Secţiunea a 7-a
Activităţi de informare publică privind elaborarea şi implementarea actului normativ
1. Informarea societăţii civile cu
privire la necesitatea elaborării actului normativ


Nu este cazul
2. Informarea societăţii civile cu
privire la eventualul impact asupra
mediului în urma implementării
actului normativ, precum şi efectele asupra sănătăţii şi
securităţii cetăţenilor sau diversităţii biologic
Proiectul de act normativ nu are impact asupra mediului înconjurător
2.    Alte informații

Nu este cazul.
                                                         Secţiunea a 8-a
Măsuri de implementare
1. Măsurile de punere în aplicare a actului normativ de către autorităţile administraţiei publice centrale şi/sau locale - înfiinţarea  unor noi organisme sau extinderea  competenţelor instituţiilor existente
Nu este necesară înfiinţarea unor noi organisme sau extinderea competenţelor instituţiilor existente pentru punerea în aplicare a proiectului de act normativ.
2. Alte informaţii                                        
Punerea în aplicare  a proiectului de act normativ va avea loc imediat după adoptare, nefiind necesară o perioadă suplimentară şi/sau o perioadă de tranziţie pentru punerea în aplicare.












Faţă de cele prezentate, a fost elaborat prezentul proiect de Hotărâre a Guvernului privind stimularea performanței şcolare înalte  din  învățământul preuniversitar, pe care îl supunem spre aprobare Guvernului României.

MINISTRUL EDUCAŢIEI NAȚIONALE ŞI CERCETĂRII ŞTIINŢIFICE,

ADRIAN CURAJ


AVIZĂM FAVORABIL:




MINISTRUL FINANȚELOR PUBLICE                           MINISTRUL JUSTIȚIEI,

          ANCA DANA DRAGU                                  RALUCA ALEXANDRA PRUNĂ



SECRETAR DE STAT,
Gabriel Liviu ISPAS






SECRETAR GENERAL,
Gabriel LEAHU




DIRECŢIA GENERALĂ JURIDIC

DIRECTOR GENERAL,
Ionela Mihaela MILUTIN



DIRECŢIA GENERALĂ BUGET- FINANŢE,
SALARIZARE ŞI RESURSE UMANE

DIRECTOR GENERAL,
Mihai PĂUNICĂ

DIRECŢIA GENERALĂ ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR

DIRECTOR GENERAL,
Monica Cristina ANISIE






AVIZ DE LEGALITATE                                                        AVIZ DE CONFORMITATE
                                                                                          Valentin POPESCU





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu