Secţiunea 1
Titlul actului normativ
|
||||||||||
Secţiunea a 2-a
Motivul emiterii actului normativ
|
||||||||||
1. Descrierea situaţiei actuale
|
Prin politicile sale educaţionale promovate şi
prin alocarea resurselor financiare necesare, Guvernul României urmărește cu
prioritate “Sporirea calității actului
educațional prin crearea de competențe și abilități specifice economiei
cunoașterii, a mobilității personalului didactic și de cercetare și a
dezvoltării armonioase prin educație fizică și sport”.
Astfel, în Programul de Guvernare 2015-2016 în Capitolul 4. Educație și sănătate, subcapitolul 4.1. Educație, oferta politică a Guvernului pentru
învăţământ este construită în jurul unor obiective majore dintre care
amintim:
Ø Mutarea
accentului în actul educațional de pe transmiterea de informație pe crearea
de competențe pentru viață pe baza nevoilor de dezvoltare personală și umană.
Ø Promovarea
educației inclusive prin cultivarea toleranței, nediscriminării și acceptării
diferenței în școli și în societate.
Ø Inițierea
reformei curriculare pe toate componentele ei, astfel încât conținutul
educațional să corespundă cu cerințele de pe piața muncii și ale societății
digitale.
Ø Redefinirea
statutului cadrului didactic în societate prin salarizare, carieră, criterii
de evaluare a performanței, autonomie educațională și integritate.
Guvernul
României şi-a asumat responsabilitatea asigurării creşterii accesului la educaţia de calitate al tuturor elevilor şi
studenţilor. În acest sens, Ministerul Educaţiei
Naționale şi Cercetării Ştiinţifice, numit în continuare MENCŞ, a inițiat
un sistem complex de măsuri financiare care asigură punerea în practică
a prevederilor Legii educației naționale nr 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale art. 12, alin. (3) conform căreia “Statul acordă premii, burse, locuri în tabere şi alte asemenea stimulente
elevilor şi studenţilor cu performanţe şcolare şi universitare, precum şi cu
rezultate remarcabile în educaţia şi formarea lor profesională sau în
activităţi culturale şi sportive”
și art. 57, alin. (4) conform căreia „Pentru sprijinirea copiilor şi a tinerilor capabili de performanţe
înalte, Ministerul Educaţiei Naţionale organizează competiţii şcolare,
extraşcolare şi extracurriculare, tabere de profil, simpozioane şi alte
activităţi specifice şi acordă burse şi alte forme de sprijin material şi
financiar. Normele metodologice privind cheltuielile cu organizarea şi
desfăşurarea competiţiilor şcolare, extraşcolare şi extracurriculare,
cuantumul stimulentelor financiare acordate elevilor premiaţi, profesorilor
care i-au pregătit şi unităţilor şcolare de provenienţă a premiaţilor se aprobă
prin Hotărâre de Guvern”.
Identificarea şi susţinerea copiilor şi
tinerilor capabili de performanțe școlare înalte reprezintă o parte
integrantă a politicilor educaţionale promovate de MENCŞ şi vizează aplicarea
unuia din principiile care guvernează învăţământul preuniversitar şi
superior, precum şi învăţarea pe tot parcursul vieţii din România și anume
principiul calităţii.
Recunoașterea performanței școlare înalte se
regăsește ca principiu și în prevederile Legii nr.235/2010 pentru acordarea
burselor de merit olimpic internațional elevilor premiați la olimpiadele
școlare internaționale
Pentru a
stabili cadrul general al măsurilor financiare necesare organizării
competițiilor școlare pe discipline școlare, pe meserii, tehnico-aplicative,
ştiinţifice, de creaţie, cultural-artistice, sportive, a comunicărilor
științifice, a simpozioanelor și a competițiilor extrașcolare
tehnico-științifice, cultural-artistice, sportiv-turistice, a proiectelor
educative la nivel județean, interjudețean, regional, național și
internațional și pentru stimularea excelenței în învățământul preuniversitar MENCŞ inițiază prezentul proiect de act normativ privind Stimularea Performanței Şcolare Înalte din Învățământul
Preuniversitar.
Materializarea
unui astfel de demers se înscrie pe linia programelor dezvoltate de MENCŞ pentru susținerea excelenței școlare în învățământul preuniversitar.
În prezent, domeniul la care face referire proiectul de
act normativ este reglementat prin HG nr. 369/1994 privind organizarea şi
desfăşurarea manifestărilor ştiinţifice studenţeşti, a concursurilor pe
obiecte de învăţământ, pe meserii, cultural-artistice, tehnico-ştiinţifice şi
a campionatelor şi concursurilor sportive şcolare naţionale şi internaţionale,
cu modificările și completările ulterioare. Prevederile acestei
hotărâri de guvern nu corespund evoluțiilor înregistrate în domeniul
competițiilor şcolare și extrașcolare naţionale şi internaţionale,
impunându-se adoptarea unui nou act normativ.
Proiectul de act normativ privind Stimularea Performanței
Şcolare Înalte din Învățământul Preuniversitar se adresează
numai învățământului preuniversitar. Învățământul universitar, pentru același
domeniu de reglementare, beneficiază de prevederile OMECTS nr.
5052/08.08.2012 care aprobă Normele metodologice privind alocarea de
fonduri de la bugetul de stat instituțiilor de învățământ superior de stat
pentru organizarea și desfășurarea activităților
extracurriculare-științifice, tehnice, cultural-artistice și sportive
naționale, precum și a celor pentru studenții capabili de performanțe
publicate în Monitorul Oficial nr. 605
din 23 august 2012.
|
|||||||||
2. Schimbări preconizate
|
Scopul
proiectului de act normativ constă în susținerea activității de învăţare de înaltă performanță.
Prezentul proiect de act normativ urmăreşte actualizarea cadrului normativ al măsurilor financiare
necesare organizării competițiilor școlare pe discipline, pe meserii, tehnico-aplicative,
ştiinţifice, de creaţie, cultural-artistice, sportive, a comunicărilor
științifice, a simpozioanelor și a competițiilor extrașcolare
tehnico-științifice, cultural-artistice, sportiv-turistice, a proiectelor
educative la nivel județean, interjudețean, regional, național și
internațional și stimulării excelenței în învățământul preuniversitar,
răspunzând cerințelor actuale determinate de schimbările produse în
legislația și practica națională și internațională. Trebuie precizat că
acordarea stimulentelor financiare celor care au obținut distincții la
competiţiile internaționale are loc în conformitate cu prevederile Legii
educației naționale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
art. 109 alin. c) performanţa elevilor la olimpiadele pe discipline, la olimpiadele de
creaţie tehnico-ştiinţifică şi artistică şi la olimpiadele sportive se
recompensează financiar prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului
|
|||||||||
3. Alte informații
|
Nu
este cazul
|
|||||||||
Secţiunea a 3-a
Impactul socioeconomic al actului normativ
|
||||||||||
1. Impactul macroeconomic
|
Prezentul
proiect de act normativ nu are impact macro-economic.
|
|||||||||
1^1. Impactul asupra mediului concurenţial şi domeniului ajutoarelor de stat
|
Prezentul
proiect de act normativ nu are impact asupra mediului concurențial și
domeniului ajutoarelor de stat.
|
|||||||||
2. Impactul asupra mediului de afaceri
|
Prezentul
proiect de act normativ nu are impact asupra mediului de afaceri.
|
|||||||||
3. Impactul social
|
Recunoașterea
și stimularea înaltei performanțe obținute de elevi și cadrele didactice în
cadrul diferitelor tipuri de competiții are impact asupra statutului
socio-profesional al celor implicați, sporind interesul pentru educație,
cultură și cercetare în contextul construirii unei societăți bazate pe
cunoaștere. Indirect, contribuie la păstrarea resursei umane de valoare în
interiorul țării.
|
|||||||||
4. Impactul asupra mediului
|
Prezentul
proiect de act normativ nu are impact asupra mediului.
|
|||||||||
5. Alte informații
|
Nu este cazul
|
|||||||||
Secţiunea a 4-a
Impactul financiar asupra bugetului general consolidat, atât pe termen
scurt, pentru anul curent, cât şi pe termen lung (pe 3 ani)
|
||||||||||
- mii lei -
|
||||||||||
Indicatori
|
Anul
curent
|
Următorii
4 ani
|
Media
pe 5 ani
|
|||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
||||
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
|
|
||||
Modificări ale veniturilor bugetare, plus/minus, din
care:
a)
buget de
stat, din acesta:
(i) impozit pe profit
(ii) impozit pe venit
b)
bugete
locale:
(i) impozit pe profit
c)
bugetul
asigurărilor sociale de stat:
(i) contribuţii de asigurări
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
||||
2. Modificări
ale cheltuielilor bugetare plus/minus, din care:
a)
buget de
stat, din acesta:
(i)
cheltuieli
de personal
(ii) bunuri şi servicii
b)
bugete
locale:
(i)
cheltuieli
de personal
(ii) bunuri şi servicii
c)
bugetul
asigurărilor sociale de stat:
(i) cheltuieli de personal
(ii) bunuri şi
servicii
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
||||
3. Impact
financiar, plus/minus, din care:
a)
buget de
stat
b)
bugete
locale
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
||||
4. Propuneri
pentru acoperirea creşterii cheltuielilor bugetare
|
Nu este cazul.
|
|||||||||
5. Propuneri
pentru a compensa reducerea veniturilor bugetare
|
Nu este cazul.
|
|||||||||
6. Calcule
detaliate privind fundamentarea modificărilor veniturilor şi/sau
cheltuielilor bugetare
|
Nu este cazul.
|
|||||||||
7. Alte
informații
|
Prezentul
act normativ nu determină o creștere a cheltuielilor bugetare deoarece sumele
prevăzute se regăsesc în bugetul MENCŞ și al celorlalte instituții implicate
în domeniu, destinat acestor tipuri de activități.
|
|||||||||
Secţiunea a 5-a
Efectele actului normativ asupra legislaţiei în vigoare
|
||||||||||
1. Măsuri
normative necesare pentru aplicarea prevederilor actului normativ:
a) acte
normative în vigoare ce vor fi modificate sau abrogate, ca urmare a intrării
în vigoare a actului normativ;
b) acte
normative ce urmează a fi elaborate în vederea implementării noilor
dispoziţii.
|
Prin intrarea în vigoare a prezentului proiect de act
normativ va fi abrogată HG nr. 369/1994 privind organizarea şi desfăşurarea
manifestărilor ştiinţifice studenţeşti, a concursurilor pe obiecte de
învăţământ, pe meserii, cultural-artistice, tehnico-ştiinţifice şi a
campionatelor şi concursurilor sportive şcolare naţionale şi internaţionale,
cu modificările și completările ulterioare
|
|||||||||
1^1.
Compatibilitatea prezentului act normativ cu legislaţia în domeniul
achiziţiilor publice
a)
impact
legislativ – prevederi de modificare şi completare a cadrului normativ în
domeniul achiziţiilor publice, prevederi derogatorii;
b)
norme cu
impact la nivel operaţional/tehnic – sisteme electronice utilizate în
desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică, unităţi centralizate de
achiziţii publice, structură organizatorică internă a autorităţilor contractante.
|
Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect.
|
|||||||||
2.
Conformitatea actului normativ cu legislaţia comunitară în cazul proiectelor
ce transpun prevederi comunitare
|
Nu este cazul
|
|||||||||
3.Masuri
normative necesare aplicării directe a actelor normative comunitare
|
Nu este cazul
|
|||||||||
4. Hotărâri ale
Curţii de Justiţie a Uniunii Europene
|
Nu este cazul
|
|||||||||
5. Alte acte
normative şi/sau documente internaţionale din care decurg angajamente
|
Regulamentele centrelor
coordonatoare ale olimpiadelor internaționale pe discipline școlare, la care
România participă.
|
|||||||||
6. Alte
informaţii
|
||||||||||
Secţiunea a 6-a
Consultările efectuate în vederea elaborării actului normativ
|
||||||||||
1. Informaţii
privind procesul de consultare cu organizaţii neguvernamentale, institute de
cercetare şi alte organisme implicate
|
Consultările
au avut loc în cadrul MENCŞ – DGÎP, cu
inspectorii generali de specialitate implicați în organizarea acestor
competiții la nivel național și internațional şi cu specialiştii din cadrul
DGBFSRU- MENCŞ.
|
|||||||||
1.
Fundamentarea
alegerii organizaţiilor cu care a avut loc consultarea, precum şi a modului
în care activitatea acestor organizaţii este legată de obiectul proiectului
de act normativ
|
Nu este
cazul
|
|||||||||
3. Consultările
organizate cu autorităţile administraţiei publice locale, în situaţia în care
proiectul de act normativ are ca obiect activităţi ale acestor autorităţi, în
condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 521/2005 privind procedura de consultare
a structurilor asociative ale autorităţilor
administraţiei
publice locale la elaborarea proiectelor de acte normative
|
Nu este
cazul
|
|||||||||
4. Consultările
desfăşurate în cadrul consiliilor interministeriale, în
conformitate cu
prevederile Hotărârii
Guvernului nr.
750/2005 privind
constituirea
consiliilor interministeriale permanente
|
Prevederile proiectului de act normativ nu se referă la domeniile de
activitate aflate în coordonarea consiliilor interministeriale permanente.
|
|||||||||
5. Informaţii
privind avizarea către:
a) Consiliul
Legislativ
b) Consiliul
Suprem de Apărare a Tarii
c) Consiliul
Economic şi Social
d) Consiliul
Concurenţei
e) Curtea de
Conturi
|
Se va obţine
acordul Consiliului Legislativ și a Consiliul Economic şi Social
|
|||||||||
6. Alte
informații
|
||||||||||
Secţiunea a 7-a
Activităţi de informare
publică privind elaborarea şi implementarea actului normativ
|
||||||||||
1. Informarea
societăţii civile cu
privire la
necesitatea elaborării actului normativ
|
Nu este
cazul
|
|||||||||
2. Informarea
societăţii civile cu
privire la
eventualul impact asupra
mediului în
urma implementării
actului
normativ, precum şi efectele asupra sănătăţii şi
securităţii
cetăţenilor sau diversităţii biologic
|
Proiectul de
act normativ nu are impact asupra mediului înconjurător
|
|||||||||
2.
Alte
informații
|
Nu este
cazul.
|
|||||||||
Secţiunea a 8-a
Măsuri de implementare
|
||||||||||
1. Măsurile de
punere în aplicare a actului normativ de către autorităţile administraţiei
publice centrale şi/sau locale - înfiinţarea
unor noi organisme sau extinderea
competenţelor instituţiilor existente
|
Nu este
necesară înfiinţarea unor noi organisme sau extinderea competenţelor
instituţiilor existente pentru punerea în aplicare a proiectului de act
normativ.
|
|||||||||
2. Alte
informaţii
|
Punerea în aplicare a proiectului de act normativ va avea loc
imediat după adoptare, nefiind necesară o perioadă suplimentară şi/sau o
perioadă de tranziţie pentru punerea în aplicare.
|
|||||||||
Faţă de cele prezentate, a fost elaborat prezentul proiect de Hotărâre a Guvernului privind stimularea
performanței şcolare înalte din învățământul preuniversitar, pe care îl
supunem spre aprobare Guvernului României.
MINISTRUL
EDUCAŢIEI NAȚIONALE ŞI CERCETĂRII ŞTIINŢIFICE,
ADRIAN CURAJ
AVIZĂM FAVORABIL:
MINISTRUL FINANȚELOR PUBLICE MINISTRUL JUSTIȚIEI,
ANCA
DANA DRAGU RALUCA ALEXANDRA PRUNĂ
SECRETAR DE
STAT,
Gabriel Liviu ISPAS
|
SECRETAR
GENERAL,
Gabriel LEAHU
DIRECŢIA
GENERALĂ JURIDIC
DIRECTOR
GENERAL,
Ionela
Mihaela MILUTIN
|
DIRECŢIA
GENERALĂ BUGET- FINANŢE,
SALARIZARE
ŞI RESURSE UMANE
DIRECTOR
GENERAL,
Mihai
PĂUNICĂ
|
DIRECŢIA
GENERALĂ ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR
DIRECTOR
GENERAL,
Monica
Cristina ANISIE
AVIZ
DE LEGALITATE
AVIZ DE CONFORMITATE
Valentin POPESCU
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu